ÉLIP BFP – Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Program
2020. december 15-től indult az előzetes regisztráció az Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Program iránt érdeklődő koordinátor szervezetek részére a Program végrehajtásáért felelős IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. honlapján.
2021. január 11-től a beszállítók, illetve potenciális beszállítók is megkezdheti az előzetes regisztrációt amely mindkét csoport számára 2021. február 28-án zárul.
Az Irinyi Terv keretében megvalósuló, 35 milliárd forrású Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Program (ÉLIP BFP) fő célja a Magyarországon működő élelmiszeripari, koordinátor jellegű funkciót is ellátó vállalkozások, jellemzően a kiskereskedelmi láncok, a vendéglátóipar HORECA (Hotels, Restaurants, Cafés) szegmensének, illetve a közétkeztetés gazdasági szereplői által támasztott igények és a hazai élelmiszeripari beszállítói képességek közötti különbségek áthidalásának támogatása.
A beszállítói regisztrációt követően minden pályázónak hivatalosan is jelentkeznie kell a programba való részvételre egy koordinátor szervezettel egyeztetett jövőbeli együttműködési beszállítói szándéknyilatkozattal. Az IFKA Nonprofit Kft. támogatásával ezt követően elkészítendő előzetes fejlesztési terv összeállítása utána támogatási kérelmek benyújtására 2021. március 9-től lesz lehetőségük a pályázóknak.
A támogatás összege és mértéke:
A támogatás vissza nem térítendő, költségvetési forrásból finanszírozott, teljes keretösszege 35 milliárd Ft.
A támogatás összege
-
- beszállító mikro- és kisvállalkozások esetében 50-500 millió Ft közötti,
- beszállító középvállalkozások és nagyvállalatok esetében 50-2000 millió Ft közötti,
Támogatás mértéke: a támogatási intenzitás legfeljebb 50%-os lehet.
A legkisebb támogatható projektméret 100 millió Ft, a beruházáshoz nyújtható támogatás összege el kell, hogy érje az 50 millió Ft-ot. A Kedvezményezett a támogatási összeg 100%-ának megfelelő biztosíték nyújtására köteles.
Kik pályázhatnak?
A program célcsoportját képezik, azok az élelmiszeripari vállalkozások, valamint a primer, feldolgozást nem igénylő mezőgazdasági termékeket termelő, továbbá a halászati és akvakultúra termékek előállítását és/vagy feldolgozását végző kis- és középvállalkozások, amelyek felelnek az alábbi kritériumoknak:
- rendelkeznek legalább két lezárt üzleti évvel,
- mikro-, kis- vagy középvállalkozások, és nagyvállalatok (nagyvállalatként csak beszállítói szerepkörben),
- éves átlagos statisztikai állományi létszáma minimum 3 fő,
- éves nettó árbevétele legalább 20 millió forint,
- az egy főre jutó éves személyi jellegű ráfordítás összege legalább 2 millió forint/év,
- végzett főtevékenységük alapján élelmiszeripari vállalkozásoknak minősülnek, vagy tevékenységük között az élelmiszeripari tevékenység jelen pályázati felhívás megjelenését megelőzően legalább 1 évig folyamatosan megtalálható, azaz TEÁOR besorolás szerint tevékenységi körük kiterjed a TEÁOR 10 és 11 főcsoportba bármely alcsoportjára, kivéve a 109-es alcsoportot;
- a primőr, feldolgozást nem igénylő mezőgazdasági termékeket termelő (pl. paradicsom, gyümölcs, zöldség) mikro-, kis és középvállalkozások, valamint a halászati és akvakultúra termékek előállítását és/vagy feldolgozását végző mikro, kis és középvállalkozások. (Ezek kivételével azonban nem tartoznak a célcsoportba azok a vállalkozások, amelyek esetében a mezőgazdasági tevékenység éves nettó árbevételének aránya meghaladja a teljes éves nettó árbevétel 50%-át a felhívástól számított 3 lezárt év bármelyikében.)
Mire lehet pályázni?
- Technológiafejlesztésre,
- információs technológia-fejlesztésre,
- kapcsolódó gyártási licenc és know-how beszerzésekre,
- ingatlan építésre, bővítésre, átalakításra, korszerűsítésre,
- tanácsadási és képzési szolgáltatások igénybevételére,
- megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazására,
- továbbá a beszállítói státuszt fejlesztő beruházások, az élelmiszer kiskereskedelemben magasabb növekedési potenciállal rendelkező termékkörökhöz kapcsolódó beruházások, és a hazai beszállítók által jelenleg nem lefedett termékkörökben indított beruházások, igénybevételére egyaránt lehet pályázni.
A jelentkezés négylépcsős folyamat
- A folyamat első lépése egy regisztráció. Minden vállalkozás egy alkalommal regisztrálhat, ügyfélkapus regisztráció és beléptetés használatával.
- Sikeres regisztrációt követően második lépésként a Programba való bejelentkezés következik a beszállítók részéről, amely egy jövőbeli beszállítói együttműködési szándéknyilatkozat feltöltésével válik hivatalossá. A Programba való online jelentkezés előfeltétele a támogatási kérelem beszállító általi későbbi benyújtásának.
- A folyamat következő, harmadik lépése a beszállítói fejlesztési terv elkészítése, melyet 2021. január 11. – 2021. március 31-e között tudnak benyújtani a pályázók.
- A folyamat negyedik lépése, a támogatási kérelmek benyújtása: 2021. március 9-től és 2021. április 15. között.
A támogatási kérelmek benyújtása előzetes regisztrációt és bejelentkezést követően válik elérhetővé azon beszállítók részére, akik rendelkeznek az IFKA szakmai támogatásával elkészített végleges fejlesztési tervvel. A pályázati kérelmek kiértékelésre a kérelmek benyújtását követő 30 napon belül kerül sor.