Társadalmilag hasznos vállalkozások felé nyitott a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) az Európai Unió és az magyar állam társfinanszírozásában megvalósuló Interreg Central Europe Program Social(i)Markers projektben való részvételével – hangsúlyozta Harsányi Mónika, a BKIK Projektmenedzsment Iroda irodavezetője.

Elmondta, a hét ország részvételével zajló, hároméves program 2020 júliusában zárul, összköltsége 3,6 millió euró, ebből a BKIK költségvetése 140 ezer euró. Kiemelte, a programban hét ország – Ausztria, Olaszország, Magyarország, Lengyelország, Németország, Szlovákia, Szlovénia  – vesz részt, az elmúlt 9 hónapban a társadalmi innovációs kezdeményezéseket tesztelték helyi szinten. Kitért arra, hogy a projektben a hét ország létrehozza a közép-európai társadalmi innovációs hálózatot, amelynek tagjai társadalmilag hasznos ötleteket valósítanak meg.

A magyar projekt a hátrányos helyzetűek foglalkoztatását támogató 15 szervezet társadalmi innovációs tevékenységének megerősítésére fókuszált. A szakemberek által kidolgozott módszertan alapján a szervezetek képessé váltak arra, hogy kidolgozzák a foglalkoztatás-fókuszú társadalmi hatásmérési rendszerüket, és azt a mindennapi működésük során is alkalmazzák – tette hozzá Harsányi Mónika. A BKIK a Social(i)Markers projekten keresztül a fiatal korosztály felé is nyitott, 2019 szeptemberében nekik tartották meg a PIACTÉR Hackathon egész napos rendezvényt, ahol szakértő segítségével a jövő társadalmi vállalkozói, a hallgatók, szakképzésben részt vevő diákok kidolgozhatták és bemutathatták ötleteiket, projektjeiket – mondta a BKIK Projektmenedzsment Iroda irodavezetője.

Mi is az a társadalmi vállalkozás? A vállalkozások elindításának elsődleges oka a hosszú távú profitcélú működés. Azonban változás érzékelhető a piacon; a tisztán anyagi előnnyel járó termelés, illetve a non-profit szervezetek mellett megjelent egy harmadik típusú szervezeti forma, a társadalmi vállalkozás. Ez mintegy az előző két kategória előre mutató, pozitív összemosódásaként úgy kíván tevékenykedni, hogy működésével egy bizonyos társadalmi kihívásra, hiányra kíván megoldást találni, illetve a helyzeten javítani – mindezt sikeres üzleti működés mellett.

Forrás: MTI